Karate Goju-Ryu

Goju-Ryu Logo

Informatie

Goju-Ryu

is een van de vier traditionele karatestijlen en is Japans voor hard-zachte stijl.

De stichter van deze stijl is Chojun Miyagi sensei.

Balans

Goju-Ryu Karate kent zowel harde als zachte technieken.

Om hetzelfde resultaat te krijgen, is de filosofie, men hoeft niet altijd hard aan te vallen; zacht kan een net zo goede en soms zelfs betere werking hebben.

 

Zachten en harde technieken

De stijlnaam Goju is opgebouwd uit de woorden Go en Ju, welke respectievelijk hard en zacht betekenen. 
In de training van het Goju-Ryu Karate-do zijn deze principes terug te vinden in de veelvuldige afwisseling van ‘zachte’ en ‘harde’ technieken. Zachte, met
muchime uitgevoerde bewegingen, waarbij de kracht van de tegenstander geabsorbeerd wordt; harde, met kime uitgevoerde technieken, waarmee een aanvaller veelal definitief onschadelijk wordt gemaakt.

 

Ademhaling

Er wordt in het Goju-Ryu veel belang gehecht aan de verschillende manieren van ademhalen en het gebruik van de juiste ademhaling bij de juiste techniek.

Het Goju-Ryu gebruikt zowel lineaire/directe als circulaire technieken.

Tijden en kosten

Karate tijgers
Karate Tijgers

Leeftijd:

Kinderen 4 - 8 jaar

Kosten per maand

€ 19,50 per maand

Karate kinderen
Karate jeugd

Kosten per maand

€ 19,50 1x p.w.

€ 21,00 2x p.w

Leeftijd:

Kinderen 8 - 16 jaar

Karate senioren
Karate jongvolwassenen

Leeftijd:

Jeugd vanaf 14 - 18

Kosten per maand

€ 23,00 onbeperkt

Karate Family.jpg
Karate Senioren

Leeftijd:

Volwassenen vanaf 18+

Kosten per maand

€ 31,00 onbeperkt (Student)

€ 36,00 onbeperkt

 
 

Wat doe je in Karate?

Junbi undo

Junbi undo bestaat uit een serie oefeningen die de karateka op zwaardere en moeilijkere onderdelen van de training voorbereiden en kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen, ademhalingsregulering, en regulering van de ki-huishouding verbeteren. Het is dus geen eenvoudige ‘warming up’: de oefeningen zijn ook bedoeld om de kata’s en de gevechtstechnieken uit de kata’s efficienter te kunnen toepassen.

IOGKF NL

Junbi undo

Warming up

Uitleg
Hojo Undo

Hojo undo is de traditionele krachttraining die bestaat uit oefeningen die qua bewegingen, ademhaling, concentratie, enz. nauw aansluiten bij de rest van het curriculum. Bij hojo undo wordt gebruik gemaakt van traditionele voorwerpen. Hojo undo is niet alleen bedoeld om sterker te worden, maar ook om subtielere vaardigheden op het gebied van beweging, ademhaling en concentratie te bestendigen. Daarbij ontwikkelen deze instrumenten ook snelheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en muchimi (“kleverigheid”).

IOGKF NL

Hojo Undo

Kracht oefeningen

Uitleg
Kihon

Kihon bestaat uit een reeks van elementaire technieken zoals stoten, trappen, blokkeringen, slagen en combinaties hiervan. Kihon kan uitgevoerd worden in zowel stilstaande als bewegende vormen in diverse standen. Deze technieken vormen de basis welke voortdurend geoefend moeten worden. Dit geldt voor zowel de beginner als voor de gevorderde karateka. Het idee is dat mede door voortdurende oefening deze technieken bijna onbewust kunnen worden toegepast wanneer het noodzakelijk is.

IOGKF NL

Kihon

Basis technieken

Karate Family.jpg
Uitleg

Katas zijn een serie bewegingen die beoefend worden door 1 persoon. 

GEKISAI DAI ICHI

Betekent letterlijk (aanval en vernietiging 1). Deze voor het karate wat ongebruikelijk aggressieve benaming weerspiegelt de tijd waarin het Japanse eiland Okinawa het slagveld voor Japans-Amerikaanse oorlogshandelingen was. Het kata werd in 1940 ontwikkeld door de grondlegger van het Okinawa Goju-ryu Karate-do, Myagi Chojun sensei. Het bestaat uit diverse combinaties van eenvoudige basistechnieken, die het aanleren van de latere moeilijkere klassieke koryu kata vergemakkelijken. Examenstof voor kukyu (negende kyu, witte band) en hoger.

IOGKF NL

IOGKF NL

Kata

Vorm 

Kumite

Kumite betekent vrij vertaald samenkomende handen en zijn de gevechtsoefeningen. Hierin worden de technieken uit de kihon en katatoegepast in zelfverdedigingsituaties. Elke kata bevat een basisserie zelfverdedigingsoefeningen genaamd Bunkai.

Daarnaast zijn er ontelbare variaties te bedenken, genaamd ojo-Bunkai.

 

Voor de beginners wordt gewerkt met vaste patronen en toepassingen: een enkele aanval welke wordt geblokkeerd en gecounterd met een simpele tegenaanval. 

IOGKF NL

Kumite

Vecht oefeningen

Uitleg